Vooruitkijken met zorgondernemer Karima. Hoe ziet zij de toekomst als zorgondernemer voor zich?

Inmiddels zijn er een aantal maanden verstreken sinds ik zorgondernemer Karima el Monyri (42) voor het eerst heb geïnterviewd. Karima was op dat moment net begonnen met haar eigen HappyNurse wijkteam in Veenendaal. Mocht je het nog niet gelezen hebben dan kun je dit inspirerende interview hier teruglezen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het nu met Karima en haar wijkteam gaat. 

Karima heeft het druk maar maakt altijd tijd voor belangrijke en iets minder belangrijke zaken

Als ik iets geleerd heb over Karima van de keren dat ik haar sprak is het dat hoe druk Karima het ook heeft (en ze heeft het zeker weten ontzettend druk) ze altijd tijd maakt voor haar cliënten, inmiddels ook haar eigen werknemers en zélfs om wat vragen te beantwoorden voor een interview. 

Tender loving care

Aarzelend bel ik haar weer. ‘’Sorry dat ik je op dit tijdstip bel maar kun je straks nog een páár vragen beantwoorden?’’ In gedachte zie ik haar met een grote glimlach door een wijk in Veenendaal sjezen om bij iedere client op haar route te komen ontzorgen. Binnen haar wijkteam ontvangen de cliënten naast de noodzakelijke zorg namelijk ook een gezonde dosis humor, een luisterend oor en liefde. Oftewel: Tender Loving Care. In mijn ogen als collega verpleegkundige de enige ingrediënten die nodig zijn voor goede zorg. Natuurlijk moet er ook administratie gedaan worden want dat hoort erbij, maar dat wordt zo onopvallend mogelijk gedaan.  

Hoe gaat het nu met jou en je wijkteam? 

Het gaat super goed! Ik heb het druk maar het blijft ontzettend leuk en bijzonder om te doen. Haar enthousiasme werkt keer op keer aanstekelijk. Inmiddels heb ik meerdere mensen in dienst genomen. Dat was ook wel nodig want het cliëntenaantal was flink toegenomen. Tot op zekere hoogte natuurlijk want er zit absoluut een max aan en zoals ik al eerder vertelde in het vorige interview, hoort er ook bij dat ik soms mensen teleur moet stellen omdat we vol zitten.  

Ik kan me voorstellen dat het lastig was om personeel te vinden. Klopt dat, en zo ja: hoe heb je dit opgelost? Kun je nog wel kieskeurig zijn?

Goed zorgpersoneel is inderdaad schaars momenteel. Toch had ik al vrij vlot respons na het plaatsen van de vacature. Wanneer er goede verhalen over je organisatie verteld worden, kan het heel snel gaan. Mond op mond reclame is zo belangrijk. Het was overweldigend dat ik in een tijd van personeelsschaarste toch nog voldoende keus had. Inmiddels heb ik 5 collega’s en er komt nog een 6e oproeper bij.

 Ik hoor haar verhaal en kan me indenken dat de mensen die weg zijn gegaan bij organisaties omdat ze het kleinschalige miste, juist bij haar terecht komen en hier hun werkvreugde in de zorg weer terug kunnen vinden. Dat kan ik persoonlijk beamen. 

Deze vraag heb ik je al eerder gesteld: wil je nog verder groeien met je wijkteam?

Zoals ik al had verwacht, blijft Karima’s antwoord een duidelijke nee. Het zou zeker mogelijk zijn om groter te worden of meerdere wijkteams te starten maar dan zou ik mijn eigen heel hard voorbij lopen, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil korte lijntjes en géén wirwar van democratie. 

Heb je nog andere toekomstplannen? Of kijk je niet zover vooruit? 

Oh ja zeker heb ik toekomstplannen zegt Karima vastberaden. Het klinkt misschien niet zo spannend maar het is zeker moeilijk en ontzettend belangrijk. Mijn toekomstplan is om niet toe te geven aan ‘’het altijd maar meer willen.’’ Ik wil met mijn wijkteam blijven zoals we nu zijn en dat vast blijven houden. Dat is een hele kunst. Zorg vanuit het hart. Wéér die TLC, gniffel ik. Karima lacht ook. Dat inderdaad. Ik denk dat veel organisaties die kleinschaligheid beloven toch toegeven aan groei omdat het zo verleidelijk is en uiteindelijk tegen de lamp lopen. Mensen raken dan hun vertrouwen kwijt. 

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt sinds de laatste keer dat we elkaar spraken? 

Karima hoeft niet lang na te denken. Het belangrijkste dat ik geleerd heb is zichtbaar blijven. Zichtbaar bij collega’s, cliënten en al helemaal bij huisartsen en andere verwijzers. Zorgorganisaties schieten als paddenstoelen uit de grond en het is moeilijk om te bepalen bij wij ze moeten zijn en wie ze kunnen vertrouwen. Daarom houden ze vaak vast aan organisaties die al langer bestaan. Ook al zijn ze niet helemaal tevreden. Ik vind het belangrijk om mezelf te laten zien en met name te laten zien welke meerwaarde wij kunnen bieden en hoe wij ons onderscheiden. Het vertrouwen winnen. Dat is ontzettend moeilijk. Uit het oog is uit het hart. Daarnaast is het belangrijk om je woorden ook waar te maken. Dus niet iets roepen als je het vervolgens toch niet gaat uitvoeren. Dan zijn mensen zo bij je weg! 

Wederom verbaast Karima me met haar wijsheid en verhalen. Ze meent écht wat ze zegt en ze werkt er ontzettend hard voor. En als ik er zelf nog een wijze les aan toe mag voegen dan is het wel dat als je ergens hard voor werkt, je daarvoor ook wordt beloond. En daarmee bedoel ik niet alleen met geld, maar met name ook met heel veel waardering en liefde. Iets wat deze zorgtopper absoluut verdient. 

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Karima en wil je zelf een eigen wijkteam opstarten? HappyNurse wil graag met je in gesprek!

 

Foto: Aaron Burden

 

Sollicitatie formulier

Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: txt rtf html pdf doc docx odt.

Wil je gebruiken van deze NurseStation Deal?

Registreer je dan nu!

Meer van deze coach

Om jezelf te kunnen waarderen, is het belangrijk als je je eigen kwaliteiten ziet. Soms valt dat niet mee, want het is immers heel gewoon dat... Lees meer
Velen van ons zullen het herkennen… Je gaat naar een bijeenkomst waar allemaal mensen zullen zijn die je niet kent. Of je gaat voor het eerst... Lees meer
In je werk kom je dagelijks lastige mensen tegen. Dit kan in allerlei soorten en maten zijn. Extreem arrogante mensen, afstandelijke mensen,... Lees meer
TIP 1: Weet wat jouw werkdruk veroorzaakt Met hard werken en een hoge werkdruk is in principe niets mis. Belangrijk is dat je het gevoel... Lees meer

Meer van deze coach

Iedereen is wel eens onzeker. Ook al lijkt het alsof sommige mensen nooit onzeker zijn. Toch hebben zelfs deze mensen momenten waar ze... Lees meer
Wat is een zelfbeeld en hoe ontstaat het? Een zelfbeeld is een beeld dat je over jezelf hebt gevormd in de loop van je leven. Het omschrijft... Lees meer
Af en toe even niks doen, is veel belangrijker dan men in eerste instantie zou verwachten.  We leven in een tijdperk waarin iedereen... Lees meer
Heb jij plezier in je werk, maar raak je soms gefrustreerd door de werkdruk, het tekort aan collega’s, de toenemende administratieve last?... Lees meer