Ontwikkeling

Omgaan met onzekerheid

Iedereen is wel eens onzeker. Ook al lijkt het alsof sommige mensen nooit onzeker zijn. Toch hebben zelfs deze mensen momenten waar ze twijfelen over hun eigen ik.

Een eigen Herbergier: ‘‘Het mooiste wat we in de zorg hebben gedaan’’

 

10 uur ’s ochtends. Een paar bewoners die graag uitslapen zitten aan het ontbijt. Anderen lezen op hun gemak de krant in het zitgedeelte. Dan komt de 90-jarige Henk  binnen, een charmeur die iedereen trakteert met de fleurige deuntjes van zijn mondharmonica. Zorgondernemer Ingrid en een medewerker klappen en dansen vrolijk mee. Een doodnormale ochtend in Herbergier Schoonhoven is weer aangebroken.

Drie sleutelwoorden om efficiënter te werken!

Ik heb een uitdaging voor je: Ga tussen twee mensen in zitten en vraag hen om allebei tegelijk iets in je oor te fluisteren. De een links, de ander rechts. Ben je in staat om beide gesprekjes tegelijkertijd te volgen of hoor je eerst het linker, dan het rechterzinnetje? Misschien heb je wel alleen de linkerzin gehoord en ben je rechts alweer vergeten? Nog een uitdaging: schrijf een mail en luister ondertussen naar de verhalen van je kinderen over school. Hoeveel hoor je van je kind? Hoe snel kun je nog foutloos typen als ze jou ook nog een paar vragen stellen?

Onveiligheid in je team, wat doe je ertegen?

Wordt er in jouw team gepraat over collega’s? Heeft de grootste mond in het team de meeste rechten? Hebben jullie last van elkaars gedrag, maar geef je daar nooit feedback over uit angst voor de reactie van de ander? Als het antwoord op één van deze vragen ‘ja’ is, dan is er waarschijnlijk sprake van onveiligheid binnen je team. Een onveilige sfeer in het team kan heel veel schade toebrengen. Persoonlijke schade aan de teamleden, aan de organisatie en schade aan de patiënten.

Onmacht 

Spreken is zilver, zwijgen is…

Als verpleegkundige maak je best wat mee. Veel zorgverleners gaan al jong het vak in. De patiënten waar je mee werkt zijn ziek. De ene patiënt is uiteraard zieker dan de andere patiënt maar dat ze zorg nodig hebben geeft al aan dat er iets mis is. Als verpleegkundige word je al snel geconfronteerd met een hoop ellende, trieste casussen en soms ook met de dood. In de zorg word je al snel volwassen.

Handen op je rug

Een onverwachts telefoontje

De tweede week van mijn nieuwe stage is begonnen. De eerste twee weken loop ik mee met verschillende collega’s. Zo kunnen de cliënten mij  leren kennen, en ik hen. Ook kan ik meteen observeren hoe mijn collega’s de cliënten benaderen.

Valentijnsdag, liefde maakt gezond …. Maar ook dik ..

De dag is aangebroken, Valentijnsdag. Vandaag, veertien februari, wordt al sinds de Middeleeuwen gezien als de dag waarop je een geliefde een beetje extra aandacht geeft. Waar de een tegenwoordig Valentijnsdag beschouwt als een commerciële bende en klef gedoe, pakken anderen groots uit. Desalniettemin valt te concluderen dat Valentijnsdag draait om 1 ding: liefde.  

Dyslexie op de werkvloer- deel 3

Ik dyslexie? ….. Nooit gedacht!

Dit voorjaar kwam Mariëtte bij mij in mijn dyslexiepraktijk Keerpunt in Laren.

Happy zorgprofessionals volgens HappyThermometer verdieping deel 1

Zorgprofessionals staan in hun werk steeds meer onder druk. Veranderende wet- en regelgeving, stijgende macht van verzekeraars, de vergrijzing van de samenleving en technologische ontwikkelingen dragen bij aan grote veranderingen in de zorg. Deze ontwikkelingen hebben impact op het psychologische welzijn van  verpleegkundigen.

Hoe sterk kan je zijn…?

Als verpleegkundige zijn we er enigszins in getraind slecht nieuwsgesprekken te voeren. Toch blijft het een moeilijk iets; het leven na dit gesprek is nooit meer zoals het van te voren was. Een slecht nieuwsgesprek ondergaan, gaat nog een tikkeltje dieper; het gaat over jouw leven, jouw toekomst, die opeens geen toekomst meer lijkt te zijn.

Pagina's

Abonneren op RSS - Ontwikkeling