Zorgverlener vs. ondernemer
14 juli Door NikitaZorgt 0 reacties 

Mensen die in de zorg werken, hebben hier over het algemeen heel bewust voor gekozen. Het zijn vaak gepassioneerde, gevoelige en hulpvaardige mensen. Ze willen iets betekenen voor hun medemens en omgeving. Ondernemers worden juist eerder gezien als zakelijke, misschien ook wat commercieel ingestelde personen. Hoe krijg je deze twee uitersten dichter bij elkaar om tot een succesvolle formule te komen?

 

Op het moment kiezen veel zorgverleners ervoor om een organisatie achter zich te laten en het ondernemerspad te gaan bewandelen. Mensen ervaren hoge werkdruk en administratieve verplichtingen binnen een organisatie en willen voor kwalitatieve zorg en aandacht voor de cliënten gaan. Ze denken dit dan te vinden door als zzp’er aan de slag te gaan. Natuurlijk heb je deze vrijheid als zzp’er, maar aan de andere kant krijg je als ondernemer weer hele andere verantwoordelijkheden en administratieve verplichtingen. De vraag is of iedereen zich hiervan bewust is.

Verzekeringen

Allereerst ben je als zzp’er zelf verantwoordelijk om goed verzekerd aan het werk te gaan. Behalve dat je je aansprakelijkheid goed moet indekken, moet je ook nadenken over wat het financieel betekent op het moment dat je (deels) arbeidsongeschikt raakt. Want dat kost een hoop geld en het ligt wat ingewikkelder dan even een verzekering afsluiten via internet. Ik heb me op het gebied van verzekeringen daarom goed laten voorlichten door een adviseur.

Opdrachten

Hoewel je in loondienst gewoon iedere dag op je werk wordt verwacht en weet wat je komt doen, ben je als zzp’er zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van opdrachten. Er zijn een hoop bemiddelingsbureaus waar je je kunt inschrijven voor opdrachten. Hierdoor heb je zekerheid van voldoende werk, maar aan de andere kant betaal je zo’n bureau wel voor deze dienst. Daarbij bieden zij soms een extra service als ondersteuning bij je administratie, maar hierdoor ben je wel een stuk minder zelfstandig. 

Netwerken

In het verlengde van bovenstaande, moet je veel investeren in netwerken. Je moet actief aan de gang om jezelf neer te zetten en ervoor te zorgen dat mensen je weten te vinden. Mensen moeten weten dat je er bent, wat je doet en waarom ze voor jou moeten kiezen. Je moet jezelf goed weten te presenteren. Dit kan bijvoorbeeld door een mooie website, maar die moeten mensen ook weer weten te vinden. Zelf ben ik erg actief op de social media en dit werpt zeker z’n vruchten af. Aan de andere kant, het kost me ook veel tijd, en betaald krijg ik die uren niet …  

Administratie

Tot slot het stuk administratie. Behalve dat je netjes bij moet houden hoeveel uur je waaraan besteedt, hoeveel reiskosten je maakt, hoeveel inkomsten en uitgaven je hebt, ben je als zzp’er zelf verantwoordelijk voor kwaliteitsborging. Je moet op de hoogte zijn van de wet & regelgeving, het bijhouden van je kennis en kunde en het voldoen aan de eisen van de belastingdienst.

Eerst denken, dan doen ...

Hoewel ik zelf altijd best impulsief ben in het nemen van beslissingen, heb ik de stap naar zzp’er van tevoren goed overwogen en uitgedacht. Uren heb ik besteed aan alles uitzoeken, voorbereiden, uitschrijven, etc. Soms zie ik op internet mensen die net gestart zijn als zzp’er en vragen stellen die je eigenlijk van tevoren eerst goed moet overwegen en uitzoeken. Zorg verlenen is iets wat we al kunnen, maar ondernemen is een vak apart. Voor mij is het een hele goede keuze geweest, maar denk goed na voor je de stap zet of je wel klaar bent voor alles wat er op je af komt. In mijn volgende blogs zal ik bovenstaande onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken belichten en je meenemen in mijn afwegingen die ik heb gemaakt.

Geïnspireerd geraakt? Volg het blog van Nikita of deel je ambitie met HappyNurse