Complimenten: kwestie van geven en ontvangen
16 december Door Margreet Ridder 0 reacties 

Nederland is een land van nuchtere, hardwerkende mensen. Wij zijn niet zo scheutig met complimenten. “Als je niks hoort, kun je ervan uitgaan dat het wel goed is.” Met deze opvatting zijn velen van ons groot geworden. Er is zelfs een soort angst dat te veel complimenten leiden tot arrogantie. Maar dat is volgens mij een misverstand.

Is het echt zo dat een compliment iemand maakt tot een verwend nest waar niet meer mee te werken valt? Ik denk dat de juiste dosering complimenten (en dat zijn er veel meer dan een paar positieve punten tijdens je jaargesprek) super gezond voor je is en je meer plezier en zelfvertrouwen opleveren. Mensen die met plezier en zelfvertrouwen hun werk doen, zijn vaak betere professionals.

Tijd om de kunst van het complimenteren onderdeel van je werk te maken. En zoals bij veel zaken, is ook dit een kwestie van kunnen geven en ontvangen.

  1. Geven

    Als je iets geeft moet je het goed doen. Wil je je collega een compliment maken, bedenk dan waarom diegene een waardevolle collega voor je is. Wat voegt hij/zij toe aan de kwaliteit van jullie team, de zorg die jullie leveren?
    “Je bent een leuke collega,” is te globaal. Hoe specifieker, hoe sterker het compliment is. Een goed compliment kunnen geven vraagt om aandacht. Jouw aandacht. Wanneer je jezelf wilt oefenen in het geven van complimenten, kijk dan met positieve aandacht naar je collega’s. Wat doet hij/zij dat jij zo graag met diegene samenwerkt? Wat zijn haar talenten? Waarom word je blij als je ziet dat je met hem samenwerkt? Durf ook een compliment te geven op het moment dat je ziet dat iemand iets goeds doet, of zorg dat je het gezegd hebt voor het einde van jullie dienst. Deze complimenten dragen bij aan je gevoel van voldoening, als je naar huis gaat. Zowel voor de ontvanger als voor jou, want een compliment geven geeft je net zo’n goed gevoel als een compliment ontvangen.
     
  2. Ontvangen

    Een compliment ontvangen is ook een kunst. Heel vaak wuiven mensen een compliment weg, door er meteen op te reageren met een soort tegenwerping of verklaring. We hebben de neiging om direct te relativeren. “Ach, dat heb ik nu al zo vaak gedaan, zou raar zijn als ik het niet goed zou doen”. Of: “Ja, dat ging toevallig goed dit keer.”

    Sommige mensen reageren door direct een compliment terug te geven: “Nou, jij deed het anders ook geweldig hoor”. Maar hiermee haal je de waarde uit een compliment.
    Wanneer je een compliment goed wilt ontvangen, oefen dan jezelf om eenvoudig, ‘dank je wel’ te zeggen, en daarna even je mond te houden. Dat is genoeg. Je zult zien dat er vanzelf een leuk gesprek ontstaat, de ander zal meer vertellen, en jij kunt er op deze manier achter komen wat men precies zo goed vindt, of waarom.

Een compliment is ook feedback.

Feedback staat voor veel mensen gelijk aan kritiek geven, maar dat is niet de volledige functie van feedback. Positieve feedback (een compliment) is zeker zo belangrijk als kritische feedback.
Feedback gaat altijd over veranderbaar gedrag. Wanneer je iemand positieve feedback geeft, moet het dus gaan over iets wat iemand deed, of gezegd heeft. Door vaker positieve feedback te geven, is de drempel om ook eens kritische feedback te geven minder hoog. Ook bij positieve feedback gebruik je de volgende stappen:

  1. Benoem concreet gedrag: “Ik zag dat jij zus of zo deed in die situatie”
  2. Vertel wat het met je doet: “Ik werd helemaal blij, zoals jij dat aanpakte. Je deed het supergoed”
  3. Check of de ander je hoort: “Wat vind je daarvan?”
  4. Maak afspraken voor de toekomst: “Ik zou het geweldig vinden als je vaker dit soort acties onderneemt, het is echt een meerwaarde voor de afdeling”

Valkuilen

In het geven van complimenten zitten wel wat valkuilen. Zo kun je, voor je er erg in hebt, kritiek brengen dat verpakt is als compliment. Bijvoorbeeld: “Het gaat veel beter nu, ik zie bijna geen fouten meer.” Of: “Goed gedaan, ik hoor nauwelijks meer klachten over jou.”
Een toevoeging aan je compliment kan het compliment volledig ontkrachten: “Geweldig, zo goed als jij je werk doet, voor iemand met niveau 3.
En de complimenten met een voorwaarde, zullen ook niet veel effect hebben: “Dit heb je geweldig gedaan, als je die andere taken ook zo doet gaat het helemaal de goede kant op.”

Goed om te onthouden

  • Een goed compliment klopt met de feiten.
  • Het is geloofwaardig, je meent wat je zegt
  • De ander heeft er iets aan.
  • Een goed compliment geeft energie, je wordt er zelf blij van en je ziet dat de ander er blij van wordt.
  • Een compliment over gedrag, zal meer van dat gedrag opleveren. Juist door je te richten op dat wat goed gaat, help je elkaar om beter te worden.
  • Complimenten dragen bij aan een positief zelfbeeld en vergroten het zelfvertrouwen, men wordt er blij van. Blije mensen zijn leuke mensen om mee te werken.

  Ik ben Margreet Ridder. Ik begeleid teams en zorgprofessionals met teamontwikkeling en leiderschap.

  www.margreetridder.nl
  info@margreetridder.nl