Het moet wel leuk blijven
4 september Door Margreet Ridder 2 reacties 

Houd de lol erin op je werk met deze ideeën. 

Ik zat in de nachtdienst, we hadden hard gewerkt en het was ons gelukt om alles op tijd af te hebben voordat de dagploeg binnen kwam. Tijdens het wachten op onze collega’s sloeg de meligheid toe. ‘Zullen we een geintje met ze uithalen?’ We bedachten allerlei grappen die we vervolgens niet uitvoerden omdat ze toch wel erg kinderachtig waren. Ondertussen liepen de tranen over mijn gezicht van de lach. Heerlijk om zo je dienst af te sluiten. De collega’s van de dag werden ontvangen door een vrolijke nachtploeg, voor hen een fijne start van de dag. 


Leuk werk hoor, maar…

‘Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer te werken’. Dat schijnt Mahatma Gandhi te hebben gezegd. Ik heb het wel eens gebruikt als thema voor een column. Dat het belangrijk is om er lol in te hebben, om te genieten van je werk. Het geeft energie. Maar hoe houd je de lol er in? 

Soms hoor ik verhalen tijdens trainingen die me doen afvragen of het nog wel leuk is om in de zorg te werken. Gelukkig krijg ik daar altijd een bevestigend antwoord op: ‘Ja, zeker is het werk leuk. Het contact met de mensen is leuk, het samenwerken met collega’s is leuk. Het werk is leuk. Maar het is wel heel zwaar. De administratielast die alsmaar groter wordt, er wordt steeds meer van ons verwacht’. Als je alle voors en tegens als een optelsom zou bekijken, dan staat er onder de streep: leuk werk, maar…  

Het werken onder druk levert vaker spanning dan plezier op. Dus die lol moet je er zelf uit zien te halen, of er zelf in brengen. En dat hoeft niet eens zoveel moeite te kosten. Drie ideeën:  
  1. Schrijf het op!

    Wij hadden een schriftje op de afdeling waarin we maffe voorvallen noteerden. Iedereen die daar zin in had, schreef in het schriftje wat er die dag aan grappigs was gebeurd. Een grappige opmerking van een patiënt, een leuke blunder van een collega, het kwam er allemaal in. En zo ontstond een mooi verzamelwerk van alles wat ons werk zo mooi en leuk maakte. En als vanzelf schreven we niet alleen de grappige voorvallen in de schriftjes, maar noteerden we ook de complimenten die we van patiënten en hun familie kregen. Na verloop van tijd hadden we een kleine kroniek van onze afdeling waar we zo trots op waren. 
     
  2. Plan een teamuitje-teambuilding-teamactiviteit

    Het schijnt dat teams die regelmatig iets leuks met elkaar ondernemen, beter samenwerken. Je collega’s meemaken op een locatie buiten het ziekenhuis of buiten het werk, elkaar zien in andere kleding dan die witte pakken, en met elkaar eens iets heel anders doen dan zorgen voor de patiënten levert echt iets op voor je team. Je gaat elkaar meer waarderen, je hebt andere gesprekken, je ziet een andere kant van je collega. En dat hoeft echt niet altijd een etentje te zijn. Je kunt een fietstocht organiseren, een activiteit ondernemen om geld in te zamelen voor een goed doel. Je kunt een teambuilding doen op een bijzondere locatie. Investeer in je team, in het contact met elkaar en het levert je altijd iets op. 
     
  3. Geef elkaar een compliment voor gratis positieve energie 

    Geef elkaar regelmatig een oprecht compliment; daar krijg je superveel energie van, ook als je degene bent die het compliment geeft. En dan niet zo’n loze kreet als: ‘lekker gewerkt hoor!’ of ‘Nou, wij hebben wel een avondje rust verdiend he’.  Verras je collega door haar te vertellen wat je zo in haar waardeert waardoor jij je werk beter kunt doen, of vertel je collega wat je van hem leert. Dit soort complimenten geven de ander de bevestiging dat hij/zij gezien wordt, dat er aandacht is voor elkaar. 

Met kleine dingen kun je een hele positieve sfeer creëren, een sfeer die ervoor zorgt dat je met zin naar je werk gaat, en je misschien wel veel vaker met voldoening naar huis gaat. Leuk toch. Heb jij ook van die dingen die jou en je collega's lol en energie bezorgen?

 

 Ik ben Margreet Ridder, ik begeleid teams en zorgprofessionals met teamontwikkeling en leiderschap.