Laat drukte geen excuus worden
12 juni Door Margreet Ridder 1 reactie 

Je hebt vast, net als heel veel andere mensen een druk leven. Wist je dat 1 op de 4 zorgprofessionals ook mantelzorger is en dat dit hen gemiddeld 8 uur per week kost?

Veel zorgprofessionals combineren werk en gezin met mantelzorg en dat doen ze met liefde, het gaat hen gemakkelijk af, ze draaien hun hand er niet voor om. Maar toch, het is wel heel druk.

Druk wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet om iets niet te kunnen of hoeven doen. Ik hoor vaak op een training de opmerking dat collega’s niet blij waren dat een deelnemer naar de training ging. Het is ook zo druk op onze afdeling, zegt men schuldbewust.

Scholing en professionele ontwikkeling

Drukte wordt vaak aangegeven als reden om niet naar bijscholing, training, vergadering, leerlingbegeleidingsgesprek etc. te gaan. Leerlingen komen soms niet toe aan hun leerdoelen omdat het zo druk is op de afdeling. Terwijl scholing en professionele ontwikkeling noodzakelijke onderdelen van je werk als verpleegkundige zijn. Die ontwikkeling heb je hard nodig om het allemaal bij te kunnen benen. En een goede scholing en training levert veel energie en nieuwe inspiratie op, allemaal dingen die heel gezond zijn voor de kwaliteit van werk, en het werkklimaat in je team.

Maar iedereen kent de neiging wel om als het druk wordt de dingen die minder dringend en belangrijk aandoen als eerste over te slaan. In de privésfeer net zo goed als op het werk. Denk aan verjaardagen, sportavonden, etentjes bij mensen thuis waar je niet naartoe gaat omdat je het zo druk hebt.

Yoga overslaan

Ik realiseerde me laatst dat ik m’n yogales als eerste oversla als ik het heel druk heb, terwijl dat nu juist mijn broodnodige ontspanning is. Toch vreemd hè? Waarom schrappen mensen in drukke periodes juist dingen die ze hard nodig hebben?

De turbostand

Drukte zorgt dat je meer stress ervaart, en stress kost heel veel energie. Bij stressmomenten komt er adrenaline en cortisol vrij in je lichaam. Dat is goed, wanneer je even in de turbostand moet. Het helpt je om te overleven, dat weten we allemaal. Maar de turbostand kost je op dat moment heel veel energie. Energie die weer opgeladen moet worden. Eerst moet de adrenaline en cortisol weer uit het bloed, dat duurt langer dan het aanmaken. Daar is tijd voor nodig. Tijd die we ons heel vaak niet gunnen, we hebben het immers druk.

Wanneer je lichaam in stress is, stijgt je bloeddruk, je hartslag gaat omhoog, je spijsvertering gaat omlaag, net als je zin in seks. En je weerstand gaat ook omlaag. Het lichaam doet dat om energie te besparen zodat alle energie ingezet kan worden om de turbostand vol te houden zo lang je stress ervaart.

Tandje erbij

Stress geeft ook een soort prettig gevoel af. Het is een soort hypergevoel dat je al snel verwart met presteren en veel dingen gedaan krijgen. We stellen onszelf de beloning van ontspannen in het vooruitzicht, als het werk klaar is. Maar bij drukte is het werk nooit klaar. Terwijl je daar wel naar verlangt. Je zet dus nog een tandje bij en houdt nog wat langer vol omdat je hoopt dat het daarna rustiger wordt, zodat je aan je ontspanning kunt gaan werken. En zo probeer je de turbostand vol te houden.

Batterij

Ongezond nietwaar? Druk zijn wordt een soort excuus om niet te gaan sporten, af en toe lekker te wandelen, om af te spreken met een groepje vriendinnen. Terwijl dit nu juist de momenten zijn om het adrenaline- en cortisolgehalte in je lichaam te verlagen en om de batterij weer op te laden. Veel mensen wachten daarmee tot ze vakantie hebben. Maar beter is het om elke dag even de batterij op te laden. Net als je telefoon, ook als je die niet gebruikt loopt de batterij leeg. Als je niet op gezette tijden oplaadt, schakelt ‘ie zichzelf uit.

Extra zorg

Heb je het druk? Zorg dan extra goed voor jezelf. Wees heel streng in je agendabeheer en streep elke week een paar dagdelen door. Dat worden de dagdelen dat je iets doet wat jou ontspanning biedt. En je hoeft echt niet altijd op stap. Het kan ook zijn dat je op dat moment even heerlijk in de tuin aan de slag gaat, of dat je die vriendin belt die je al zo lang niet hebt gesproken. Het moment om extra lekker en gezond te koken en met je gezin te genieten van de maaltijd.

Drukte geeft ons direct het excuus om dit soort dingen niet te doen, maar drukte zou juist de aanleiding zijn om hier tijd voor vrij te maken. Ik heb het zo druk, dat ik deze week drie keer naar de yoga ben geweest om te ontspannen, heerlijk.

 

  Ik ben Margreet Ridder. Ik begeleid teams en zorgprofessionals met teamontwikkeling en leiderschap.

  www.margreetridder.nl