Lees Column

De kracht van gaan

Moeten of willen? Dat is de vraag. Helpt het als we het woordje 'moeten' veranderen in 'willen'? Mwahh, niet echt. Lees wat wél helpt.

Lees Column

Een beetje minder ‘hiërarchisch denken’ alstublieft

Ik was onlangs dagvoorzitter tijdens een Kennisdag voor werkgeversorganisaties in de zorg- en welzijnssector. Het leuke daarvan is dat ik dan een hele dag mee kan kijken en luisteren over allerlei interessante onderwerpen. Leuk om te doen, vooral wanneer het over de zorg gaat. En dit was zo’n interessante dag. Waarom? Omdat men hardop concludeerde dat het hoog tijd is om nog veel meer naar de expertise en kennis van de mensen op de werkvloer te luisteren.  ...

Lees Column

De kracht van O.E.N

Een van de geheimen om beter te worden in het voeren van gesprekken is je op te stellen als een O.E.N. Durf jij je al op te stellen als een OEN?

Lees Column

Eigenschap 7: Houd de zaag scherp

Stephen Covey is de auteur van het boek: De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap. Vandaag aandacht voor de zevende eigenschap: Houd de zaag scherp. Dit is de eigenschap die alle andere eigenschappen mogelijk maakt.  

Lees Column

Eigenschap 4: Denk win-win

Hoe kunnen beide partijen optimaal resultaat halen uit de situatie? In deze serie over de zeven eigenschappen van effectief leiderschap, besteed ik vandaag aandacht aan de vierde eigenschap: Denk win-win.

Lees Column

Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst

Wat zijn de belangrijke zaken in jouw leven? En besteed je daar ook voldoende aandacht aan? Margreet Ridder schrijft elke dag over één van de zeven eigenschappen van succes. Vandaag de derde eigenschap: Belangrijke zaken eerst.

Lees Column

Eigenschap 2: Begin met het einde voor ogen

Stel je voor dat je aanwezig bent op je eigen begrafenis en je luistert naar de toespraken die je dierbaren over jou houden. Wat wil je dat ze over jou zullen zeggen? Margreet Ridder schrijft elke dag over één van de zeven eigenschappen van succes. Vandaag eigenschap 2: Begin met het einde voor ogen. 

Lees Column

Stop! Zeven tips om je grenzen aan te geven

Als er iets is wat veel zorgprofessionals moeilijk vinden, dan is het wel hun eigen grenzen aangeven. Heel vaak loopt men net even te lang door. Ik weet er alles van, ik was ook een zorgprofessional die het moeilijk vond om nee te zeggen. Zeg maar eens nee tegen iemand die jouw hulp nodig heeft.

Lees Column

Neem Anna mee naar je werk

Wanneer je samenwerkt met iemand is het handig om ANNA mee te nemen. ANNA is geen collega, ook geen zorgrobot. ANNA is een vaardigheid die je helpt om soepel samen te werken en een gesprek te voeren. ANNA staat voor Altijd Navragen, Nooit Aannemen.

Lees Column

Van DIP naar KIK

Wist je dat de meeste mensen langer bezig zijn met denken en praten over problemen, dan denken en praten over oplossingen? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een probleem kan al je gedachten in beslag nemen.

Lees Column

Wie eist, die krijgt?

Geen nee accepteren. Boze patiënten aan de balie, schelden door de telefoon, boze familieleden. Eisend en claimend gedrag komt steeds vaker voor. Steeds meer zorgprofessionals geven aan last te hebben van eisend gedrag. Hoe kun je daar goed mee omgaan, en is het ook...

Lees Column

Vragen staat vrij

Vragen stellen is een belangrijk onderdeel in je werk als zorgprofessional. Vragen kunnen je communicatie op gang brengen, versterken en versnellen. Hieronder een aantal toepassingen van vragen waar je je voordeel mee kunt doen.

Lees Column

Jippie! Feedback

Tijdens de training komt het gesprek op feedback. Een deelnemer zucht diep: ‘Oh nee, feeeeedback’. En ze laat duidelijk zien dat ze er ronduit een hekel aan heeft. ...