De Wkk-wattes? Alles over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
5 juli 0 reacties 

Hoe zit het ook alweer met die Wkkgz, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, die sinds 1 januari 2016 ook voor zzp’ers in de zorg geldt? We praten je, kort en simpel, bij. 


De Wkkgz gaat over de afhandeling van klachten door cliënten in de zorg. Doel van deze wet is: openheid over klachten en incidenten en ervan leren, om zo samen de zorg te verbeteren. Met het updaten van de wet is de hoop vooral dat klachten sneller én beter worden afgehandeld. 

De Wkkgz geldt ook voor zzp'ers in de zorg

Vooral voor zzp’ers in de zorg, dus alle verpleegkundigen en verzorgenden die zelfstandig (via een bemiddelingsbureau) werken, is het belangrijk te weten dat de wet ook voor hen opgaat. Want als het om de kwaliteit van zorg gaat, waar het afhandelen van klachten nu eenmaal bij hoort, gelden voor zzp’ers dezelfde regels als voor zorginstellingen. Iedereen werkzaam in de zorg, in dienst of zelfstandig, moet zich dus aan de Wkkgz houden.

Fijn: HappyNurse helpt zzp'ers!

Nu is het – understatement van het jaar – best wel een gedoe om precies uit te zoeken waaraan je moet voldoen als zzp’er. Zeker als je het over de afhandeling van klachten hebt. Precies daarom ondersteunt en adviseert HappyNurse ondernemers in de zorg. Want zelf een spoedcursus wetteksten lezen…? Hmm, we vermoeden dat je je tijd leuker kunt besteden! Dus ben jij zzp’er of ondernermer in de zorg of overweeg je dit te worden? Dan kan een gesprek daarover zinvol zijn. HappyNurse begeleidt je naar een succesvol ondernemerschap in de zorg, bijvoorbeeld met een eigen wijkteam. Check HappyNurse voor meer info en alle antwoorden op je vragen. 

Wil je je toch zelf in de wet verdiepen? Je kunt hier een verkorte versie van de Wkkgz downloaden.