Happy zorgprofessionals volgens de HappyThermometer
10 januari 0 reacties 

Verpleegkundigen en verzorgenden zijn over het algemeen meer enthousiast over hun werk dan de gemiddelde Nederlandse werknemer. En Happy Nurses scoren ook beduidend “happier” dan andere zorgprofessionals. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de landelijke uitzend- en thuiszorgorganisatie HappyNurse, waarin de mate van energie en het geluk van verpleegkundigen in Nederland werd onderzocht.

 

Paradox

Deze enthousiasme kan als een paradox worden beschouwd. Er komt namelijk steeds meer druk te staan op het werk van zorgprofessionals. Wet- regelgeving verandert continu en creëert daardoor verwarring, de macht van verzekeraars stijgt, de bevolking vergrijst en vergeet niet de grote technologische ontwikkelingen die veranderingen in de zorg met zich meebrengen. 

Ondanks deze groeiende druk, blijft het enthousiasme van verpleegkundigen en verzorgenden aanzienlijk hoog. In maart en april 2018 is het onderzoek HappyThermometer uitgevoerd door prof. Dr. Wilmar Schaufeli. Hij is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 729 Nederlandse verpleegkundigen, verzorgenden en zorgprofessionals in de thuiszorg en zorginstellingen. 180 van alle respondenten werkte voor HappyNurse. 53% van hen gaf aan zeer gedreven en enthousiast te zijn over hun werk. Bij de overige zorginstellingen was deze enthousiasme slechts 23%.

Happy zonder burn-out

Zoals de naam HappyNurse al beweert, blijken HappyNurses beduidend gelukkiger te zijn met hun baan. Uit het onderzoek kwam namelijk ook naar voren dat HappyNurses minder vaak last hebben van burn-out klachten. Dit percentage ligt immers op maar 4%. Bij andere verpleegkundigen en zorgprofessionals liggen deze percentages op 13% en 16%.

De reden van de het lage percentage burn-out klachten bij HappyNurses, komt hoogstwaarschijnlijk door vertrouwen, waardering krijgen, passend werk hebben, voldoen aan verwachtingen, afwisseling en optimisme. Dit zit in het DNA van de HappyNurse-formule: er wordt gewerkt met een succesvolle formule van kleine teams waarin de zorgprofessional  centraal staat, zowel qua wensen in opleiding als het planning van diensten. Want een Happy Nurse = Happy Patient /Client. Omdat de zorgondernemer nauw betrokken is met het team, kunnen er ook direct besluiten in het team worden genomen. 

Happy patiënten dankzij happy verpleegkundigen

Marijke Horstink, oprichtster en directrice van HappyNurse licht de onderzoekresultaten toe: “Alleen gelukkige verpleegkundigen leveren de beste zorg aan patiënten. Daarom besteden wij veel aandacht aan het invullen van een duidelijke rol, afwisseling in het werk en het kunnen leren en ontwikkelen. Dit zijn allemaal belangrijke energiebronnen voor verpleegkundigen om eventuele stress beter het hoofd te kunnen bieden. Als meer zorgaanbieders daar voldoende aandacht aan zouden besteden, zou de mate van stress onder zorgmedewerkers verminderd worden en het werkgeluk vergroot! Met als uiteindelijke resultaat: betere zorg voor alle patiënten.”

 

Lees hier meer over de resultaten van de HappyThermometer