Studie toont verband aan tussen bewegen en geestelijke gezondheid
6 september 0 reacties 

Een onderzoek onder meer dan een miljoen Amerikanen, gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift The Lancet, bevestigt dat bewegen een positieve invloed heeft op de mentale gezondheid. 

 

Mensen die regelmatig bewegen, ervaren minder mentale klachten dan mensen die niet of nauwelijks bewegen. Het is een belangrijke conclusie die behandelaren in de GGZ er wellicht toe beweegt om patiënten te stimuleren om meer te bewegen. Want als dat verlichting van de klachten geeft, is het allicht een mooie aanvulling op de behandeling. 

Significant

Dat bewegen goed is voor het lichaam, is bekend. Maar hoe beïnvloedt het de geest? Daarnaar keken de onderzoekers van de studie ’Association between physical exercise and mental health in 1.2 million individuals in the USA between 2011 and 2015: a cross-sectional study’ die de invloed van sport op de geestelijke gezondheid nader onder de loep nam. Van 2011 tot en met 2015 deden 1,2 miljoen Amerikanen hieraan mee. Conclusie: mensen die regelmatig bewegen hebben een tot 40% betere geestelijke gezondheid dan mensen die niet sporten.

Duur en frequentie van belang

In de waardering van de eigen geestelijke gezondheid, is een verschil te zien in bewegingsduur. En dat schijnt best nauw te komen. Mensen die ongeveer 45 minuten bewegen, lijken geestelijk gezonder dan degenen die minder dan 30 minuten of meer dan 60 minuten bewegen. Ook interessant: de meest mentaal gezonde mensen zijn degenen die zo’n 3 tot 5 keer per week bewegen. Ook het type sport lijkt van belang, zo scoort – jee voor ons fietsende volkje! – fietsen hoog, hoewel benadrukt wordt dat bewegen altijd meer positieve invloed heeft dan helemaal niet bewegen. 

Hoe meet je geluk?

Dan nog de hamvraag: hoe meet je dat de ene mens geestelijk gezonder is dan een ander? Je kunt tenslotte moeilijk 1,2 miljoen mensen op hun geluksgevoel vergelijken. Daarom is aan alle deelnemers dezelfde vraag gesteld: ‘Als je nu je geestelijke gezondheid beoordeelt, en daarmee zaken als stress, depressie en emotionele problemen meeneemt, hoeveel dagen van de afgelopen 30 dagen beschouw je je mentale gezondheid als niet goed?’ Uit alle antwoorden bleek dat mensen die regelmatig sporten positiever waren over hun geestelijke gezondheid. 

Vervolgvraag

De studie werpt ook nog een interessante vraag op die wellicht verder onderzoek verdient. Het lijkt er namelijk sterk op dat het positieve effect van bewegen twee kanten op gaat. Anders gezegd: niet bewegen kan de geestelijke gezondheid verslechteren. 

Starten = simpel

De bevindingen geven de onderzoekers alle reden om reikhalzend uit te kijken naar wat de conclusies gaan teweegbrengen. Heel veel mensen die psychische klachten ervaren, zouden er enorm gebaat bij kunnen zijn om (meer) te gaan bewegen. Ook zou het in termen van preventie enorm veel opleveren als minder mensen psychische hulp nodig hebben. Maar vooral de toepassing van de uitkomst van de studie is geweldig; het is namelijk super simpel om in de praktijk te brengen. Het enige wat je hoeft te doen, is beginnen! Want, zo menen de onderzoekers, regelmatig zo’n 30 – 60 minuten bewegen, geeft iedereen, jong of oud, dik of dun, man of vrouw en hoog- of laag opgeleid, een positieve boost. 

Meer weten? Luister de podcast van The Lancet met het interview van Yale-onderzoeker Adam Chekroud.